Zo zorg je voor een naadloze aansluiting tussen medewerker & werkplek

20 september 2022
Cloud,
Modern Workplace
2 min leestijd

Zo zorg je voor een naadloze aansluiting tussen medewerker & werkplek

20 september 2022

In de voorgaande blog werd besproken waarom het belangrijk is eerst te bepalen wat voor bedrijf je wil zijn om het moderne werken tot een succes te maken. In deze tweede blog stappen we de organisatie ín. En gaat het over de werknemer. Die kan namelijk pas efficiënt werken als de werkplek naadloos aansluit bij de rol in de organisatie.

De één werkt nog altijd het liefst rechtop zittend achter een desktop, de ander werkt het efficiëntst als-ie kan switchen tussen verschillende devices. Elke werknemer heeft een volledig functioneel en up-to-date werkplek nodig, dat toegang geeft tot de juiste applicaties en data die passen bij de persoonlijke behoefte. Dat verschilt van persoon tot persoon, van functie tot functie en kan er per taak of locatie óók nog eens anders uitzien. Maar hoe bepaal je dit per persoon?

Heel simpel, dat bepaal je niét. In elk geval, niet als IT-afdeling alleen. Betrek werknemers bij het besluit hoe de ideale werkplek eruitziet. Om op elke plek en elk moment prettig te kunnen werken, is een device het enige middel om dat te kunnen doen. Hoe beter het apparaat past, hoe tevredener de werknemer. Het zorgen voor tevreden en productieve werknemers is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de HR-afdeling en IT-afdeling.

Betrokken werknemers

Bovendien, als een werknemer het gevoel heeft dat geluisterd wordt naar persoonlijke voorkeuren, vergroot de betrokkenheid. En een betrokken werknemer is bijna twintig procent productiever, zo blijkt uit cijfers van HR-provider Quantum Workplace.

Kortom, de inkoop van apparaten die passen bij je werknemers is een essentieel onderdeel van de mobiele en digitale werkplek. Net als de inventarisatie van de technologische behoeften die daaraan voorafgaat. Zorg daarnaast dat je een plan hebt voor wanneer de devices zijn afgeschreven. Kies je voor opkoop? En hoe zorg je dat alle data op een veilige manier verwijderd wordt? De vraag die hierboven zweeft: kun je dit als IT-afdeling zelf organiseren, beheren en bewaken, of ga je het uitbesteden?

Graag eens sparren over deze vragen?
Ron Janssen helpt je graag verder.
Neem contact op

    Applicaties

    Naast het apparaat, zijn applicaties minstens zo belangrijk om een werknemer tevreden en productief te houden. In ons privéleven zijn we gewend dat apps altijd werken. Werkt iets niet, dan verdwijnt de app in de digitale prullenbak en downloaden we een alternatief. Dat zorgt voor een hoge standaard als het gaat om (de werking) van apps.

    Gemakkelijk en probleemloos, op én buiten kantoor kunnen (samen)werken moet de standaard zijn. Afgeschermde data, niet-gesynchroniseerde bestanden, eindeloos doorklikken, telkens opnieuw inloggen voor één app en andere technologische rompslomp zijn naast frustrerend, enorm belemmerend om productief te werken.

    Net als bij de keuze van het apparaat, is de installatie van applicaties van belang per persoon te bepalen wat nodig is om het werk goed te kunnen doen. Dat hangt af van de functie, maar ook van de manier van werken. En het liefst zijn die persoonlijke applicaties dan verzameld in een single pane of glass, ofwel één window (= één keer inloggen), om toegang te krijgen tot alle apps die nodig zijn om te kunnen werken.

    Het succes van de mobiele en digitale werkplek is dus naast het apparaat, ook afhankelijk van de applicaties op, en de toegang tot die applicaties. Een goed doordacht plan voor de inkoop van devices, in een open overleg met de HR-afdeling is key. Net als een beleid op de aanschaf, het beheer en gebruik van applicaties. Het is de basis voor het moderne werken. Welke vragen je jezelf moet stellen bij de inkoop van juiste apparatuur? Dat en meer lees je in ons nieuwe whitepaper.

    In onze volgende blog gaan we het hebben over de hybride werkplek. Daarmee bedoelen we: alles wat kantoor verbindt met degene die op afstand werkt.

    Welke vragen moet je jezelf moet stellen bij de inkoop van de juiste apparatuur?

    Dat en nog veel meer tips lees je in ons nieuwe whitepaper over de modern werkplek.
    Gratis download
    Deel deze pagina

    MIS GEEN ENKELE CTAC UPDATE

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief