Hoe je van je digitale werkplek een veilige werkplek maakt, heb je kunnen lezen in de vorige blog. In de laatste blog van deze reeks over het moderne werken kun je lezen over IT-hulp en het belang van de juiste kennis, zodat elke medewerker zorgeloos en succesvol van zijn werkplek gebruik kan maken.

Vrijwel elke IT-infrastructuur bestaat uit servers, netwerken, beveiliging, opslag- en managementsystemen. Medewerkers gebruiken pc’s, laptops, tablets en telefoons om op verschillende momenten, vanaf allerlei locaties te werken. Al met al is IT hierdoor bij veel bedrijven behoorlijk complex (geworden). Alle onderdelen moeten goed contact met elkaar maken om probleemloos samen te werken. Dat gaat jammer genoeg lang niet altijd goed.

Om de productiviteit (en het humeur) van medewerkers op peil te houden is het belangrijk dat ze bij storingen en problemen snel geholpen worden. Dat kan bijvoorbeeld met eerstelijnshulp. IT-specialisten die klaarstaan om jouw medewerkers te helpen. Zij kunnen op afstand inloggen en zijn bereikbaar via mail, telefoon of chat. Voor de IT-problemen die niet één-twee-drie opgelost zijn is het fijn om tweedelijnshulptroepen op te kunnen trommelen. IT-specialisten die een deep dive nemen in het probleem en, hoe dan ook, met een oplossing te komen. Zo maak je van je moderne werkplek, een zorgeloze werkplek.

Dan is er nog iets. Vaak hebben bedrijven een prima uitgeruste IT-gereedschapskist, met de nodige (cloud)oplossingen en licenties. Licenties die, mind you, maandelijks aardig wat geld kosten. Dat is niet voor niets, want je krijgt vaak toegang dat de meest fantastische oplossingen. De vraag is: is voldoende kennis in huis om tot de max gebruik te maken van die geweldige software? Heb je alles wel nodig? En misschien nog belangrijker, wíl iedereen ermee werken of maken sommigen nog stiekem gebruik van de oude oplossing (‘want dat werkt toch ook prima’)?

Als je het bijvoorbeeld hebt over Microsoft 365, dan denkt de ene medewerker vooral aan mail, de ander aan SharePoint en weer een ander aan een upgrade van de Office-pakketten. Dat deze cloudoplossing (en ook andere) veel méér omvat weet elke IT’er, maar niet elke medewerker. Laat staan wat je er mee kan, wat het bedrijf ermee wil en wat specifiek van hem wordt verwacht.

Zorg ervoor dat alle medewerkers weten wat de mogelijkheden zijn van de (nieuwe) oplossingen waarmee ze werken, wat de voordelen zijn en ook, wat de verwachtingen zijn vanuit de organisatie. Zodat iedereen vanaf hetzelfde punt vertrekt én weet waar hij naartoe moet. Door bijvoorbeeld onboardings- en functionele trainingen te organiseren, of met hulp van changetrajecten of digicoaching.

Kort samengevat, met hulp op afstand en met kennis en training maak je van je moderne werkplek een zorgeloze én succesvolle werkplek.

Ga zelf aan de slag met het moderne werken!