Een consistent productverhaal over alle kanalen, het lijkt misschien vanzelfsprekend maar toch is het voor veel organisaties een enorme uitdaging. Als de Covid -19 pandemie ons iets leert is het wel dat we met z’n allen meer en vaker online kopen. Soms noodgedwongen, omdat we in quarantaine zitten, maar vaak omdat het simpelweg veel makkelijker is. En gemak dient nog altijd de mens!
Natuurlijk zien we, afgezien van Covid-19, online sales al jaren significant groeien en bovendien zien we dat merkfabrikanten steeds meer inzetten op direct-to-consumer sales en dus concurreren met hun eigen wholesale kanaal. Wat het kanaal ook is en of het nou om B2C of B2B verkoop gaat, jouw product moet overal hetzelfde verhaal vertellen, maar hoe zorg je daarvoor? In deze blog vertel ik er meer over.
PIM: een cruciale schakel
Een productinformatiemanagement (PIM) oplossing is een cruciale schakel bij deze uitdaging. Het is niet alleen de verzamelplaats voor productinformatie, het is de verbindende factor tussen je interne afdelingen en al je verkoopkanalen. Maar lang niet iedere organisatie haalt er het maximale uit of heeft überhaupt al een PIM systeem geïmplementeerd.
Productinformatiemanagement is bij veel organisaties nog in ontwikkeling. Misschien ben je nog op zoek naar een PIM-platform? Of heb je al een PIM-systeem, maar dient dat nog enkel als opslagplaats voor je productinformatie. Of de marketingafdeling maakt al gebruik van PIM, maar je wilt dat de rest van je organisatie er ook gebruik van gaat maken. In welke situatie je je ook bevindt, het is goed dat je de mogelijkheden van PIM onderzoekt. Goed productinformatiemanagement is namelijk onmisbaar voor de vindbaarheid en verkoop van je producten.
Maak productinformatie beheersbaar, vindbaar en uitwisselbaar
Hoe gaat een PIM systeem je helpen je klanten het juiste productverhaal te vertellen? Organisaties die hun informatievoorziening niet op orde hebben, kampen met onvolledige productinformatie waarbij belangrijke kenmerken ontbreken. Een veel gehoord probleem is dat productinformatie versnipperd is opgeslagen binnen verschillende applicaties, door de organisatie heen. Het uitwisselen van informatie met collega’s of externe partners is hierdoor onnodig tijdrovend. En wat te denken van het beheer van productinformatie op het moment dat dit niet centraal is vastgelegd? Een PIM systeem helpt je hierbij en voorkomt dat er meerdere versies van de waarheid ontstaan.
Welke informatie wil jouw klant?
Maar waar begin je? Onderzoek eerst aan welke productinformatie jouw klanten écht behoefte hebben. Welke informatie hebben zij nodig om een aankoop te doen? Als je dat weet, kun je ervoor zorgen dat klanten relevante informatie op het juiste moment en op de juiste plek te zien krijgen. Dit voorkomt meteen dat je irrelevante productinformatie onnodig blijft beheren.
Een voorbeeld van hoe je de informatiebehoefte van klanten onderzoekt, is het onderzoeken van zoek- en klikgedrag op je digitale kanalen. Maar bijvoorbeeld ook het analyseren van retourinformatie. Waarom sturen klanten je producten terug? Misschien blijkt bijvoorbeeld de maatvoering van een specifiek product anders uit te vallen. Als je dit inzichtelijk hebt, kun je jouw PIM systeem verrijken met die specifieke informatie. Het PIM systeem zorgt ervoor dat deze informatie mee wordt gestuurd met het product op het moment dat je het publiceert op jouw kanalen. Doordat de consument deze informatie direct ter beschikking heeft kan hij de juiste beslissing maken wat de kans op een retourmelding, en de daarmee gemoeide kosten, verkleint.