Boretti
InRiver helpt Boretti om te voldoen aan de veranderende behoeften van Boretti en haar klanten

Boretti brengt Italiaans vakmanschap bij mensen thuis en laat heel Europa ‘passione in cucina’ ervaren. Het merk wilde wereldwijd opschalen om de Italiaanse ervaring aan nieuwe regio’s en markten te leveren. Om dit te bereiken, moesten zij een infrastructuur bouwen die omnichannel commerce wereldwijd zou kunnen stimuleren met een flexibele digitale architectuur om verdere groei te ondersteunen.

Barry van der Groep, CIO van Boretti, startte de zoektocht naar een PIM-oplossing (Product Information Management) als basis voor dit project. Hoewel het bedrijf al 25 jaar actief is, was zijn digitale architectuur niet robuust genoeg om wereldwijde e-commerce mogelijk te maken voor zowel het B2B- als het B2C-segment. Het project zou transformatief zijn, waarbij een volledige applicatielandschapsinfrastructuur opnieuw wordt opgebouwd. PIM was de eerste implementatie voor de 12 tot 24 maanden durende transformatie.

Wil je meer informatie?
Vul hieronder je gegevens in en we nemen snel contact op!

    “Ctac heeft echt met ons meegedacht en ons geholpen met onze strategie, en ook extra stappen gezet als dat nodig was.”

    Barry van der Groep, CIO Boretti

    De oplossing

    Hoe kies je de juiste PIM-oplossing in een druk technologielandschap? Van der Groep identificeerde een lange lijst van PIM-leveranciers, beperkte deze tot een korte lijst van de beste PIM-platformen, vroeg om RFI-voorstellen en demo’s, en koos uiteindelijk inRiver als oplossing. “We hebben voor inRiver gekozen vanwege een combinatie van elementen, waaronder de kosten, omdat het een gesloten bron en cloudgebaseerd is, syndicatie- en integratiemogelijkheden heeft en functies bevat die op de toekomst zijn voorbereid, zodat we kunnen groeien”, aldus Van der Groep. “Eigenlijk had inRiver alles wat we zochten en dat was niet alleen mijn mening. We vonden allemaal dat de inRiver-toepassing, inclusief de organisatie, en de toekomstbestendigheid ervan, inRiver tot de juiste oplossing voor ons maakte.” 

    De resultaten

    Van der Groep leidde bij Boretti de uit meerdere fasen bestaande transformatie met Ctac. Het tijdschema werd versneld met als doel een basisimplementatie binnen drie maanden. Daarna volgde fase twee, met database-integratie, ERP, Shopify, inclusief middleware-onderdelen en het verbeteren van de zoekfunctie. En de laatste fase betrof het voltooien van de connectiviteitsonderdelen.

    Ctac heeft het project op tijd afgerond, en dat tijdens de pandemie en wereldwijde lockdowns. Hoewel de teams niet bij elkaar konden zijn om het project uit te voeren, hielpen wekelijkse sprints de teams gefocust en de communicatie sterk te houden.

    Er is tijd nodig om te zien wat dit met de key performance indicators (KPI’s) en harde ROI-cijfers doet. Van der Groep voorziet wel vroege indicatoren van minder retouren en een hogere klanttevredenheid.

    De eindresultaten?

    Ondanks de pandemie heeft Boretti dit jaar meer omzet geboekt dan vorig jaar. “Voor mij is het belangrijkste voordeel nu dat we alle productinformatie kunnen centraliseren. We hebben nu minder tijd nodig om productinformatie te beheren en in te voeren”, aldus Van der Groep.

    Van der Groep geeft ook een tip aan anderen die hun bedrijf wereldwijd willen opschalen en een PIM willen implementeren: “Probeer niet te veel dingen tegelijk te doen, want dat kan verkeerd uitpakken”, waarschuwt Van der Groep. “Reserveer voldoende tijd voor het team, probeer aan het project te werken in een andere omgeving dan je gebruikelijke werkomgeving en je moet natuurlijk het juiste team hebben met verschillende smaken zoals product, marketing, techniek, en misschien diensten, met teamleden die enthousiast en intrinsiek gemotiveerd zijn om alles te laten werken.”

    Boretti is een Italiaans culinair lifestylemerk. Het bedrijf maakt al 25 jaar hoogwaardige keukenapparatuur, buitenbarbecues, wijnkasten en andere artikelen. Boretti levert met een diversiteit aan fraai ontworpen producten een authentieke Italiaanse ervaring aan haar klanten. Het merk staat bekend om zijn uitstekende kwaliteit en betaalbare Italiaanse design. Boretti is gevestigd in Nederland en verkoopt zijn producten in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg, België en Scandinavië.  

    MIS GEEN ENKELE CTAC UPDATE

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief