Top drie: zo herken je dat het tijd is voor actie
Internationale groei is mooi, maar stelt je organisatie én je bestaande PIM-systeem flink op de proef. Herken je een of meerdere van de onderstaande signalen? Dan is je PIM-systeem aan vervanging toe.
1. Content raakt versnipperd
Lokale teams leveren niet alleen eigen teksten, specificaties en assets aan, maar introduceren soms ook lokale producten die ze zelfstandig beheren. Zonder centrale controle leidt dat tot verschillen in benaming, tone-of-voice en datakwaliteit. Het gevolg: inconsistentie op je webshop, foutgevoelige data-uitwisseling en frustratie bij klanten.
2. Je processen lopen vast
Zonder gestandaardiseerde workflows stokt de samenwerking. Lokale teams willen snel publiceren, maar wachten op centrale goedkeuring. Of andersom. Tijdsverschillen, cultuurverschillen en decentrale werkwijzen zorgen voor misverstanden én vertraging.
3. Je datamodel is niet schaalbaar
Nieuwe markten vragen om extra datavelden: andere eenheden, valuta, talen, wettelijke normen en documenten. Als je systeem niet flexibel genoeg is, moet je alles handmatig oplossen. Dat kost tijd, vergroot de foutkans en remt je groei.