In deze videoserie vragen we onze consultants naar klantoplossingen die ze hebben gerealiseerd waar ze trots op zijn. Senior Data Management Consultant Roy op ’t Veld gaat in dit interview in op het digitaliseren van financiële processen. 

Wat was de uitdaging van je klant?

Onze klant wilde hun financiële processen digitaliseren en daarmee structureren en standaardiseren. Hierbij lag een focus op het Vendor onboarding proces en diverse financiële transacties in SAP.

Naast verbetering van de SAP-processen, wilden ze ook processen meenemen die niet in SAP eindigden. Zoals bijvoorbeeld de aanvraag van een leaseauto. Hiervoor was men op zoek naar een tool die ze kon helpen én in staat zou stellen om deze processen zelf te ontwikkelen.

Bij de klant werd Automate Studio al gebruikt voor het uitvoeren van Mass loads. Vanuit de behoefte om dit door te kunnen pakken met het opzetten van volledige workflow processen, is vervolgens Automate Evolve aangeschaft.

Hoe ging jij deze uitdaging aan? Wat was de oplossing die je implementeerde?

Allereerst heb ik een training gegeven aan de medewerkers die de ontwikkeling van oplossingen voor hun rekening gingen nemen. De training bestond uit twee delen: een 3-daagse opfriscursus voor Automate Studio en kort daarna ook een 3-daagse cursus Automate Evolve. De insteek is namelijk dat een klant, na ondersteuning bij de opstartfase, zelf oplossingen kan bouwen.

Na de training ben ik betrokken gebleven voor ondersteuning aan de ontwikkelaars. Dit heb ik na enige tijd overgedragen aan een collega, die extra aanhaakte vanwege de behoefte om op te schalen.

Ook ben ik na de trainingen begonnen met de ontwikkeling van het Vendor onboarding proces. Later is mijn verantwoordelijkheid uitgebreid met het ontwikkelen van het Intercompany Recharge proces en het proces om leaseauto’s aan te vragen.

Wat was het resultaat van jouw oplossing/actie voor de klant?

We hebben ontwikkelaars ondersteund en hebben ze verschillende technieken geleerd om formulieren te ontwikkelen. Verder hebben we verschillende standaarden gedefinieerd om de look and feel van formulieren te standaardiseren. Vanuit deze ondersteuning zijn 2 formulieren live gegaan. Deze zijn inmiddels enkele honderden keren doorlopen.

Voor de ontwikkeling van het Vendor formulier was het eindresultaat een eerste opzet. Een ontwikkelaar aan de klantzijde volgt dit verder op.

Het intercompany en leaseauto proces is volledig door mij ontwikkeld en voorbereid voor go-live. In overleg met de klant wordt bepaald of verdere ondersteuning voor de livegang nodig is, of dat het team bij de klant dit zelf uitvoert.

Ook de financiële processen van jouw bedrijf digitaliseren?

Wil jij ook de SAP-processen verbeteren en processen meenemen die niet in SAP eindigden?

Neem contact op met Roy