Sinds de coronamaatregelen doen we het meer dan ooit: met regelmaat op afstand werken. Als bedrijf heb je vast de nodige apparatuur en (cloud)oplossingen aangeschaft om dit praktisch voor elkaar te krijgen. Maar het échte moderne werken vraagt om méér dan dat. Het vraagt om bijvoorbeeld andere (samen)werkafspraken en nieuwe manieren om medewerkers aan te sturen. En, hoe behoud je de saamhorigheid? Kortom, hoe ga je hiermee om, wat voor bedrijf wil je zijn?

Daar gaan we het over hebben in deze blogserie over het moderne werken. Want thuiswerken, of op afstand werken, of buitenshuis werken (geef het beestje een naam) is wat we met een grotere groep de laatste twee jaar vaker zijn gaan doen. En dat blijft zo. Uit cijfers van het CPB blijkt dat er ná de coronacrisis twee keer zoveel wordt thuisgewerkt als daarvoor.

En er speelt nog iets. Uit de jongste cijfers van het CBS blijkt dat de krapte op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van 2022 is toegenomen: van 106 vacatures per 100 werklozen naar 133 vacatures per 100 werklozen.

Om talent te behouden of nieuw talent aan te trekken, moet je als werkgever mee met de tijd. Natuurlijk, een goed salaris is nog altijd belangrijk, maar zeker de secundaire arbeidsvoorwaarden zullen het verschil gaan maken. Vooral keuzevrijheid, de work-life balance en werkgemak zijn belangrijk. Digital natives (geboren na 1981), stellen bijvoorbeeld andere eisen aan die voorwaarden. 94 procent van die groep wil niet fulltime naar kantoor, zo blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Citrix. Deze trend zien we ook steeds vaker bij eerdere generaties.

Digital nomads en workations

Op afstand werken biedt kansen in het aantrekken en behouden van mensen. Werktijd en -locatie zijn fluïde. Wat te denken van een workation? Ideaal voor de werknemer die meer reislust heeft dan vakantiedagen. En zijn werk dus deels in het buitenland kan doen. Of nog een stap verder, de digital nomad die vrijwel altijd in het buitenland werkt. Dankzij de mogelijkheden van werken op afstand ben je als bedrijf niet meer gebonden aan geografische limieten. Ook talent aan de andere kant van het land, of aan de andere kant van de wereld kan een potentieel waardevolle werknemer zijn. De vijver om talent uit te vissen, is daarmee een stuk groter.

HR en IT moeten samenwerken

Een visie op modern werken vraagt om een intensievere samenwerking tussen de HR- en de IT-afdeling. Enerzijds is het een HR-vraagstuk, want modern werken maakt dat je een nieuwe werkwijze moet bepalen, met gedragscodes en afspraken die, vanzelfsprekend, aansluiten bij waar je als bedrijf naartoe wil. Die nieuwe werkwijze wijkt af van hoe we de afgelopen decennia gewend zijn te werken, en dat kan soms een uitdaging zijn.

Eén van die uitdagingen is het maken en behouden van een bedrijfscultuur en een teamgevoel. Ook valt soms het werk tegen dat een medewerker vanuit huis oplevert, en wordt daarom teruggefloten om een paar dagen verplicht op kantoor te werken. Dit werkt meestal averechts. Een medewerker zal dit ervaren als een motie van wantrouwen.

Onze ervaring: met de juiste kennis en tools om remote teams aan te sturen, kan vrijwel elke medewerker goed op afstand presteren. En misschien zelfs wel beter dan (alleen) op kantoor, omdat hij simpelweg gelukkiger is.

Het succes van je bedrijf hangt af van de kwaliteit en het enthousiasme waarmee werknemers hun werk kunnen uitvoeren. Dat doe je met de juiste apparatuur, applicaties én goeie samenwerkingsafspraken, zodat de medewerker zich met alle gemak en ondersteuning maximaal op zijn werk kan richten. Daar gaan we het over hebben in deze blogreeks over het moderne werken, met de volgende onderwerpen:

1. Zo zorg je voor een naadloze aansluiting tussen medewerker & werkplek
2. Wat heb je nodig voor een goeie verbinding tussen thuis en kantoor?
3. Maak van jouw digitale werkplek, een veilige werkplek
4. Een zorgeloze succesvolle werkplek