Nic, wat was de uitdaging van je klant?

De uitdaging van de klant was, zoals bij zoveel klanten, het gebruik van lijstjes. Echt iets van de vorige generatie ERP’s. Industrie 3.0. Geef mij een lijstje van, bijvoorbeeld, openstaande orders en dan ga ik daar op managen. Vervolgens zijn ze een kwartier lang door 100% van de orders aan het spitten, terwijl de openstaande orders daar maar 20% van beslaan. Zonde van de tijd. Maar het gebruik van die lijstjes zit echt diepgebakken. Ook bij deze klant.

Hoe ging jij deze uitdaging aan?

We migreerden de klant van SAP R/3 naar de nieuwste generatie SAP S/4HANA. En dat systeem werkt heel anders. Proactief in plaats van reactief. En daar moest de klant echt aan wennen. De grootste uitdaging zat vooral in een stuk change management bij de klant. Anders leren werken. Je vraagt geen lijstjes meer op om inzicht te krijgen. Nee, je hebt een overzichtelijk dashboard met alle informatie wat voor jouw rol belangrijk is. Je ziet die 20% openstaande orders op een tegeltje in het rood staan. Je klikt er op en weet binnen twee seconden om welke orders het gaat. Dit bespaart je zoveel tijd en voorkomt bijvoorbeeld ook dat je productie stil komt te liggen door een gebrek aan grondstoffen. SAP S/4HANA geeft je proactief inzicht in supply chain bottlenecks en daar kun je op acteren.

Wat was het resultaat van deze oplossing?

Het resultaat van deze implementatie was dat de klant zijn processen effectiever heeft leren managen, omdat SAP S/4HANA die intelligentie biedt. Zelfs de meest hardnekkige ‘lijstjes-mensen’ wisten we uiteindelijk mee te krijgen in dit veranderproces. En daar ben ik vooral trots op.

Ook afstappen van al je lijstjes?