Veel organisaties willen data driven werken. Op basis van data feitelijke beslissingen nemen. “Maar daarvoor moet je wel de juiste kennis hebben over waar de data vandaan komt en welke data je precies nodig hebt”, zegt Roy van den Wollenberg, Senior Business Development Manager bij Ctac, in een interview met AG Connect.
Het goed kunnen voorspellen van de klantvraag wordt steeds belangrijker voor alle partners in de supply chain. Met Predictive Analytics worden Data, Machine Learning, Analytics en Procesintegratie met elkaar gecombineerd. Van den Wollenberg: “Door deze mix op een intelligente manier in te zetten, is een organisatie veel beter in staat om eerder in te grijpen in de businessprocessen. Het aanbieden van de juiste data is het belangrijkste element om het beste resultaat uit een algoritme te krijgen. Indien je dit doet, ben je effectiever en haal je meer rendement uit de algoritmen. Daarom moet er altijd worden gestart vanuit een usecase. Die staat centraal. Door naar de historie te kijken en de effecten die betrekking hebben in het proces, zoals bijvoorbeeld pricing en promoties kan beter worden ingespeeld op klantgedrag.”
Bloemkolen
Als voorbeeld van zo’n usecase geeft Van den Wollenberg het voorspellen van de hoeveelheid bloemkolen die een supermarktketen zal verkopen. “Daarmee is het planningsproces te optimaliseren tussen de eindklant en de teler zodat er nooit ‘nee’ verkocht hoeft te worden. Dit werkt hetzelfde voor bijvoorbeeld tijdschriften. Een usecase voor een uitgeverij kan bijvoorbeeld zijn ‘wat is het beste assortiment aan tijdschriften in een winkel?’ Door te kijken wanneer een tijdschrift in welk segment interessant is en het beste aansluit bij de klantbehoefte is aan te tonen wat de beste mix is”, legt hij uit.
Na het bepalen van de usecase wordt eerst samen met de stakeholders, zoals management en business analisten, de verschillende systemen en de data hieruit geïnventariseerd. Van den Wollenberg: “Wat zijn de verkoop- en inkooppatronen en wat zijn daarop de belangrijkste invloeden? Zo zijn bijvoorbeeld promoties en acties zoals 2-voor-de-prijs-van-1 van invloed. En die promotieacties zijn ook weer voorspelbaar. Dat integreren wij allemaal in het proces. Dus niet alleen de dataset is voor ons van belang maar ook hoe een promotieset in elkaar zit en alle aspecten die daarvan op invloed zijn. Groente uit Nederland verkoopt bijvoorbeeld beter dan uit andere landen. En een bloemkool vertoont heel ander gedrag dan een broccoli!”