Begin november reisden we met een exclusieve groep Nederlandse retailers naar Londen. Samen met Enactor bezochten we vooruitstrevende retailconcepten in de stad. Enactor is technologiepartner van Ctac en levert een Unified Commerce-platform dat wij implementeren én beheren voor onze klanten.

Een blik in de toekomst van Unified Commerce

Tijdens de reis kregen we een kijkje in de keuken bij retailers. Geen standaardwinkelbezoekjes, maar echte praktijkinzichten. Hoe richt je een winkel in als showroom? Hoe faciliteer je een naadloze klantreis, van voorraad tot pashokje? En hoe verandert de rol van de winkelmedewerker? Dit zijn de drie trends die blijven hangen.

Slim omgaan met fysieke ruimte

In hartje Londen is elke vierkante meter kostbaar. Toch willen retailers hun volledige assortiment tonen. Dat vraagt om creativiteit én technologie.

We zagen slimme winkelinrichtingen waarin slechts één maat of kleur van een artikel zichtbaar is. Wil je een andere variant? Dan scan je een QR-code of barcode. Vanuit het magazijn in de kelder van het pand wordt het gewenste item automatisch opgehaald en soms zelfs al klaargelegd in het pashokje. De winkel is de etalage, het magazijn draait op de achtergrond.

Een compacte winkel mét een volledig aanbod? Het kan. Als je systemen naadloos samenwerken. Hier zit de kracht van een goede architectuur.

Technologie op de achtergrond, beleving op de voorgrond

Online winkelen is makkelijk. Maar fysieke winkels winnen het op beleving. In Londen zagen we cosmeticazaken die aanvoelen als een snoepwinkel.

Medewerkers lopen met mobiele kassa’s rond, wachtrijen zijn er nauwelijks. In de winkel van het populaire beautymerk Glossier komt je bestelling via een ‘treintje’ naar je toe, mét je naam erop.

Het werkte. De winkels waren vol. Consumenten willen geraakt worden, visueel, emotioneel én persoonlijk. Verkoop is geen doel op zich, maar een logisch gevolg van hoe je de ervaring vormgeeft. Een winkelmedewerker staat niet meer statisch achter de kassa, maar maakt als dynamische merkambassadeur echt onderdeel uit van de klantbeleving. En technologie? Die faciliteert op de achtergrond

Naar één toekomstbestendig platform

Veel retailers zitten met versnipperde systemen. Kassasystemen, webshops, voorraadbeheer: allemaal losstaande silo’s. En als een systeem verouderd raakt, wordt vaak gezocht naar een vervanger in dezelfde hoek. Voor een oude silo, komt een nieuwe silo.

Maar in Londen zagen we wat er mogelijk is als je het anders aanpakt. Het iconische warenhuis Harrods gebruikt het Enactor Unified Commerce-platform voor een naadloze ervaring in de winkel. Met meer dan 1.000 kassa-punten en 30+ restaurants integreert het platform vaste en mobiele kassa’s, self-checkout en hospitalitypunten. Geen lappendeken van losse systemen, maar één platform dat alle servicepunten en processen ondersteunt en meegroeit met de ambities van Harrods. Zo blijft de klantbeleving soepel en efficiënt, zelfs bij zo’n complex assortiment en operationele schaal.

Van visie naar gesprek

Deze reis bevestigde wat wij dagelijks in de praktijk ervaren: Unified Commerce draait om veel meer dan technologie. Het gaat over visie, klantbeleving en toekomstbestendige keuzes maken. Over de juiste architectuur die onze klanten helpt om van A naar B te komen.

Wil je weten hoe je dat aanpakt?

Wij denken graag met je mee. Neem contact op met een van onze experts