Afgelopen week stond bij Ctac alles in het teken van nieuwsgierigheid en technologie, tijdens de AI Summer School for Kids voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Vier dagen vol workshops, bedrijfsbezoeken en creatieve opdrachten boden de kinderen een unieke kans om op een speelse manier kennis te maken met kunstmatige intelligentie en digitale vaardigheden. Het doel van de zomerschool was duidelijk: laten zien dat de digitale wereld niet ingewikkeld of saai is, maar juist leuk, verrassend en vol kansen.
Waarom we dit initiatief organiseerden
Bij Ctac geloven we dat technologie pas écht waarde heeft als het voor iedereen toegankelijk is. Digitale vaardigheden werden steeds belangrijker, en de generatie van morgen moest de tools en het vertrouwen krijgen om de digitale wereld actief te ontdekken en vorm te geven. Daarom organiseerden we deze zomerschool, samen met JADS (Jheronimus Academy of Data Science) en Microsoft: om nieuwsgierigheid te stimuleren, talenten te ontdekken en kinderen de kans te geven om te leren programmeren, werken met data en AI-projecten te maken.

Een kijkje in het programma
De week begon bij Ctac zelf. De kinderen verkenden het gebouw tijdens een AI-speurtocht en ontdekten hoe technologie overal om hen heen aanwezig is. Daarna gingen ze zelf aan de slag met programmeren, met dank aan Copaco, die laptops beschikbaar stelde zodat alle kinderen actief konden meedoen. Tussen het leren door genoten ze van een frietje van de frietkar, terwijl hun enthousiasme en vragen over AI duidelijk maakten hoe groot hun nieuwsgierigheid was.
Op dinsdag trok het gezelschap naar Microsoft Dream Space, waar de deuren speciaal voor hen werden geopend. Hier konden de kinderen hun programmeervaardigheden verder ontwikkelen en experimenteren met nieuwe AI-tools. Ze leerden hoe slimme technologieën werken en konden hun creativiteit de vrije loop laten, terwijl ze ideeën met elkaar deelden en elkaar inspireerden.
Woensdag stond in het teken van JADS. In het indrukwekkende gebouw losten de kinderen samen een uitdagende puzzel op en gingen ze op speurtocht. Samenwerken en problemen oplossen stonden centraal, en het was bijzonder om te zien hoe ze elkaar hielpen en nieuwe oplossingen bedachten.
De afsluiting van de week vond plaats in NEMO Science Museum in Amsterdam. Hier konden de kinderen hands-on experimenten doen en tentoonstellingen ontdekken die wetenschap en technologie op een interactieve manier tot leven brachten. Terug bij Ctac werd de zomerschool feestelijk afgesloten met een diploma-uitreiking, kinderchampagne en een ijskar. De trots en blijdschap bij kinderen, ouders en begeleiders maakten duidelijk dat dit een onvergetelijke week was.
Media-aandacht
De AI Summer School trok ook veel media-aandacht. Zo deden Omroep Brabant, NOS Journaal en DTV Nieuws verslag van de week:
Terugblik
De week liet zien dat leren over technologie niet alleen waardevol is, maar ook ontzettend leuk kan zijn. Voor de kinderen was het een avontuur vol ontdekkingen, samenwerking en creativiteit. Voor ons was het een bevestiging dat het stimuleren van nieuwsgierigheid en digitale vaardigheden bij jonge kinderen essentieel is om technologie voor iedereen toegankelijk te maken.
De AI Summer School for Kids was een bijzondere ervaring, vol enthousiasme, nieuwe inzichten en inspirerende ontmoetingen; een week om met plezier op terug te kijken.