Contact

x

Servitization

Versterk de relatie met klanten door uw producten als dienst aan te bieden. Het resultaat? Diepere klantrelaties, meer omzet, betere marges en een stabiele cashflow.

Servitization

Productiebedrijven die niet langer producten leveren, maar hun product als een dienst aanbieden, profiteren op allerlei manieren. De relaties met hun klanten verbeteren, de marges stijgen en de cashflow wordt stabiel en voorspelbaar.

Servitization

Servitization maakt opgang. Geleidelijk aan beslissen steeds meer productiebedrijven om hun producten, of een deel daarvan, op abonnementsbasis aan te bieden in combinatie met advies en onderhoud.

Een groeiend aantal productiebedrijven levert naast producten ook diensten zoals service, financiering en advies. Soms kiezen bedrijven er zelfs voor om hun hele model om te gooien en hun product volledig ‘as a service’ aan te bieden. Zoals de lampenfabrikant die niet langer lampen verkoopt, maar licht. Of de producent van vliegtuigmotoren die geen straalmotoren meer verkoopt, maar vlieguren.

Meer omzet en betere relaties

Overstappen van productlevering naar dienstverlening kan grote voordelen opleveren. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die deze switch maken hun omzet zien stijgen, net als hun marges. Daarnaast versterken ze de relatie met hun klant. Dat laatste is essentieel voor hun succes. Voor productiebedrijven die geen producten maar diensten verkopen, is de klantrelatie immers goud waard. Hoe langer een klant enthousiast het product blijft afnemen, hoe meer omzet die klant genereert. De focus verschuift van de transactie naar de relatie. Het resultaat is een stabiele, langdurige inkomstenstroom.

Hoe zet u de eerste stap?

Omdat de focus verschuift van total cost of ownership (TCO) naar totale klantontzorging (TKO) moeten bedrijven anders gaan denken. Totale klantontzorging begint met outside-in denken. Denk niet langer vanuit uw eigen doelstellingen, maar maak van de klant het uitgangspunt. Wie is die klant, waar is hij of zij mee bezig, waar worstelt hij of zij mee en hoe kunt u hem of haar het beste helpen? Sluit uw dienstverlening hierbij aan en stem uw organisatiedoelstellingen hierop af. Vervolgens moet u ook daadwerkelijk in ‘as a service’ gaan denken. Welke producten zou u als dienst kunnen aanbieden? Ons belangrijkste advies: begin klein. U kunt niet in één keer overstappen.

Aandacht voor service

Aan de achterkant van uw bedrijf heeft servitization veel impact. De omzet uit service is bij de meeste productiebedrijven doorgaans heel beperkt, net als de aandacht voor dit onderwerp. Servitization vereist echter een gestroomlijnde service-organisatie. Net als een diepgaand inzicht in de manier waarop uw product gebruikt wordt door uw afnemers, zodat u uw productieprocessen en uw dienstverlening daar helemaal op kunt afstemmen. Digitale ontwikkelingen, zoals big data, digital twins, predictive maintenance en IoT, kunnen u op allerlei manieren helpen.

Aan de slag met servitization

Wilt u aan de slag met nieuwe serviceconcepten? Wilt u overstappen van een productie-georiënteerde naar een meer service-georiënteerde organisatie? Dan helpen wij u graag bij het zetten van de juiste stappen. Ctac helpt productiebedrijven om meer te focussen op hun klanten en de customer experience een boost te geven. Van inspiratie en verkenning van de mogelijkheden tot de introductie en ondersteuning van nieuwe processen.

SAP S/4HANA Cloud Manufacturing

Personalisatie, een vergrijzend personeelsbestand, de oneindige mogelijkheden van innovatieve technologie en de opkomst van servitization. Het zijn dé trends die de toekomst van de maakindustrie bepalen.

De slimste fabriek draait op de slimste raderen

Snelle technologische ontwikkelingen en klanten die steeds meer zelf bepalen vragen van de maakindustrie ingrijpende aanpassingen. Korte levertijden, op maat en gepersonaliseerd zijn de nieuwe standaarden.

Bekijk de slimste fabriek

In vijf stappen sneller produceren met aanzienlijk kleinere voorraden

Blog - March 11 2019, Sander Vermeer, 4 min leestijd

Voorspelt u de vraag naar producten om inkoop, voorraad, productie en levering optimaal af te stemmen? In deze blog vertel ik u waarom u zich beter kunt richten op de werkelijke vraag naar producten.

Vlog – Crowd Services & Servitization

Video

Technologie maakt het mogelijk dat we op onze wenken bediend worden. Dit heeft als direct gevolg dat klanten deze verwachting ook hebben als het gaat om verlenen van serviceprocessen.

Webinar Recording: Servitization aanpak

Webinar Recording

Steeds meer producenten richten zich op servitization om zich te onderscheiden van de concurrentie en klanten beter te bedienen. Welke stappen dien je te zetten om hiertoe te komen?