Contact

x
Customer Service / After Sales

Retouren managen is meer dan een logistiek proces. Om van uw klant een fan te maken, dient u het retourproces in een veel breder kader te bezien.

After Sales

Omdat groothandels steeds vaker aan eindklanten leveren, krijgen deze bedrijven nu ook te maken met klanten die vragen hebben, service verwachten of producten retourneren. Maar hoe doe je dat goed?

Benader reverse logistics als een holistisch proces

Voor groothandelsbedrijven was het afwikkelen van retouren (reverse logistics of return management) nooit een heel belangrijk onderdeel van hun dagelijkse praktijk. In de nieuwe realiteit is het een onmisbaar bedrijfsproces geworden dat een belangrijke rol speelt in klanttevredenheid en –loyaliteit.

Blijf verrassen, ook als de klant een product terugstuurt

Klanten die hun producten terugsturen, verwachten een soepele afwikkeling. Ze verwachten helderheid over het retourproces. En ze willen vlot terugbetaald worden. Als ze hierover contact met u opnemen, verwachten ze bovendien een helder en eenduidig antwoord over de status van hun retouren. Het retourproces raakt dus niet alleen aan de logistieke kant van uw organisatie, maar ook aan onderwerpen als finance en service.

Maak fans van klanten die producten terugsturen

In deze fase van de customer journey kan een groothandel fans creëren. Enerzijds door het retourproces voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. Om vervolgens te zorgen voor een soepele en foutloze financiële afwikkeling. Waarna de teruggestuurde producten natuurlijk weer zo snel mogelijk in de voorraad opgenomen moet worden.

Dit klinkt eenvoudig. Toch kunnen retourprocessen aardig wat complexiteit met zich meebrengen. De teruggebrachte goederen moeten geïnspecteerd worden. Zijn ze compleet? Zijn ze onbeschadigd? Zitten de producten nog in hun oorspronkelijke verpakking? Afhankelijk van de uitkomst van deze inspectie, zijn allerlei vervolgstappen nodig. Dat varieert van de aanmaak van de nodige documenten tot het bepalen van de hoogte van het terug te betalen bedrag, het starten van het logistieke proces en de daadwerkelijke financiële afwikkeling. Deze stappen vallen onder verantwoordelijkheid van verschillende mensen en missen vaak een proceseigenaar.

Stroomlijn het retourproces

Als het retourproces niet gestroomlijnd verloopt, kan dit voor de nodige irritatie en hoge kosten zorgen. Zowel bij klanten als bij de groothandel zelf. Daarom helpen wij groothandelsbedrijven bij het stroomlijnen van retourprocessen en het creëren van tevreden afnemers. Wij combineren dat bovendien met een glashelder inzicht in de uiteindelijk gerealiseerde marge. Dit vergt kennis van en ervaring met het optimaliseren van met elkaar samenhangende processen zoals customer engagement, transport management, warehouse management en financiële afhandeling.

Wij helpen groothandels daar graag bij. Als ‘House of Wholesale’ bieden wij heldere adviezen, ondersteunende diensten en slimme oplossingen voor groothandelsbedrijven die hun klanten écht centraal willen stellen en klantervaringen keer op keer willen overtreffen.

SAP S/4HANA

SAP S/4HANA is een intelligence ERP oplossing die specifiek voor in-memory computing ontworpen. SAP S/4HANA is de digital core die uw onderneming koppelt aan mensen, bedrijfsnetwerken, IoT, big data en nog veel meer.

Checklist: 10 vragen over Demand-Driven Warehouses

Deze checklist maakt inzichtelijk of uw bedrijf over een Demand-Driven warehouse beschikt. Beantwoord de 10 vragen en achterhaal of het distributiecentrum van uw bedrijf slim is ingericht.

Download checklist

Trendrapport: de liefde tussen sales en operations

Trendrapport

Wist u dat 80 procent van de bedrijven in de retail, wholesale en manufacturing een gespannen relatie ervaart tussen sales en operations? Lees dit en meer in ons trendrapport.

Papierloos werken bij The Greenery met SFC

Video

The Greenery werkt vanaf de bron tot het distributiecentrum van haar klanten met het systeem SAP. Dankzij de SAP-implementatie is de supply chain optimaal ingericht.

Recorded Webinar: Hoe optimaliseer ik mijn returns management?

Webinar Recording

In de webinar recording nemen we de knelpunten van returns management onder loep en leggen we uit hoe u die op een eenvoudige manier kunt verhelpen met Advanced Returns Management.