Return Management

Je klant wil producten makkelijk terug kunnen sturen. Er wordt verwacht dat dat soepel en snel gebeurt. Stroomlijn het retourproces en maak uw klanten tevreden.

Pieter Grevenstuk

Business Development Manager Retail & Wholesale

Je klant verwacht een snelle goederenstroom

Waar de focus vroeger vooral op de uitgaande goederenstroom lag, moeten retailers met een webwinkel steeds meer verschillende retouren kunnen verwerken, zowel logistiek als financieel. De klant verwacht dat dat soepel en snel gebeurt.

Richt het retourproces zo eenvoudig mogelijk in

Neem teruggestuurde producten zo snel mogelijk op in de voorraad

Maak je klanten tevreden met return logistics

Return Management

Retailers met een succesvolle webwinkel worden met nieuwe uitdagingen geconfronteerd. Een klant bestelt online immers met gemak dezelfde broek in drie maten en stuurt vervolgens de twee broeken die niet passen terug. Of klanten bestellen een product via internet en brengen het vervolgens terug naar een fysieke winkel omdat het defect is.

Creëren ambassadeurs met retouren

Ook in deze fase van de customer journey kan een retailer fans creëren. Enerzijds door het retourproces voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. Om vervolgens te zorgen voor een soepele en foutloze financiële afwikkeling. Waarna de teruggestuurde producten natuurlijk weer zo snel mogelijk in de voorraad opgenomen moet worden.

Reverse logistics kan aardig wat complexiteit met zich meebrengen. De teruggebrachte goederen moeten geïnspecteerd worden. Zijn ze compleet? Zitten de producten nog in hun oorspronkelijke verpakking? Zijn ze beschadigd? Afhankelijk van de uitkomst van deze inspectie, zijn allerlei vervolgstappen nodig. Dat varieert van de aanmaak van de nodige documenten tot het bepalen van de hoogte van het terug te betalen bedrag, het starten van het logistieke proces en de daadwerkelijke financiële afwikkeling. Deze stappen vallen onder verantwoordelijkheid van verschillende mensen en missen vaak een proceseigenaar.

Stroomlijn het retourproces

Als het retourproces niet gestroomlijnd verloopt, kan dit voor de nodige irritatie en hoge kosten zorgen. Zowel bij klanten als bij de retailer zelf. Daarom helpen wij retailers bij het stroomlijnen van retourprocessen en het creëren van tevreden consumenten. Wij combineren dat bovendien met een glashelder inzicht in de uiteindelijk gerealiseerde marge. Dit vergt kennis van en ervaring met het optimaliseren van met elkaar samenhangende retailprocessen zoals customer engagement, transport management, warehouse management en financiële afhandeling.

Altijd op de hoogte van de laatste trends binnen de IT

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.