Contact

x

Retourenmanagement

Uw klant wil producten makkelijk terug kunnen sturen. Er wordt verwacht dat dat soepel en snel gebeurt. Stroomlijn het retourproces en maak uw klanten tevreden.

Uw klant verwacht een snelle goederenstroom

Waar de focus vroeger vooral op de uitgaande goederenstroom lag, moeten retailers met een webwinkel steeds meer verschillende retouren kunnen verwerken, zowel logistiek als financieel. De klant verwacht dat dat soepel en snel gebeurt.

Retourenmanagement

Retailers met een succesvolle webwinkel worden met nieuwe uitdagingen geconfronteerd. Een klant bestelt online immers met gemak dezelfde broek in drie maten en stuurt vervolgens de twee broeken die niet passen terug. Of klanten bestellen een product via internet en brengen het vervolgens terug naar een fysieke winkel omdat het defect is.

Creëren ambassadeurs met retouren

Ook in deze fase van de customer journey kan een retailer fans creëren. Enerzijds door het retourproces voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. Om vervolgens te zorgen voor een soepele en foutloze financiële afwikkeling. Waarna de teruggestuurde producten natuurlijk weer zo snel mogelijk in de voorraad opgenomen moet worden.

Retourprocessen kunnen aardig wat complexiteit met zich meebrengen. De teruggebrachte goederen moeten geïnspecteerd worden. Zijn ze compleet? Zitten de producten nog in hun oorspronkelijke verpakking? Zijn ze beschadigd? Afhankelijk van de uitkomst van deze inspectie, zijn allerlei vervolgstappen nodig. Dat varieert van de aanmaak van de nodige documenten tot het bepalen van de hoogte van het terug te betalen bedrag, het starten van het logistieke proces en de daadwerkelijke financiële afwikkeling. Deze stappen vallen onder verantwoordelijkheid van verschillende mensen en missen vaak een proceseigenaar.

Stroomlijn het retourproces

Als het retourproces niet gestroomlijnd verloopt, kan dit voor de nodige irritatie en hoge kosten zorgen. Zowel bij klanten als bij de retailer zelf. Daarom helpen wij retailers bij het stroomlijnen van retourprocessen en het creëren van tevreden consumenten. Wij combineren dat bovendien met een glashelder inzicht in de uiteindelijk gerealiseerde marge. Dit vergt kennis van en ervaring met het optimaliseren van met elkaar samenhangende retailprocessen zoals customer engagement, transport management, warehouse management en financiële afhandeling.

XV Retail

Het POS kassasysteem en retail oplossing voor de centraal aangestuurde Food en Non-Food retailer. Wij verbinden met XV Retail uw bestaande kanalen en maken deze inzichtelijker en krachtiger dan ooit tevoren.

Fit4Retail

Een complete oplossing voor detailhandel die niet alleen uw backoffice, maar ook alle winkelprocessen geïntegreerd ondersteunt. Fit4Retail is opgebouwd op basis van best practices uit uw branche en bevat alle functionaliteiten die MKB-detailhandelaren wensen.

Infographic: De ideale retourzending

Reverse logistics is inmiddels een volwaardig omgekeerd proces. En dat verdient dezelfde aandacht als het verkoopproces.

Bekijk de Infographic

Hoe maak je data-explosie relevant? Stay connected

Blog - 21 december 2017, Thijs den Dikken, 4 min leestijd

Retailers beschikken over zoveel data, dat ze de klant goed kunnen profileren. De kunst is om die informatie relevant te maken voor je business. Hoe doe je dat? Stay connected.

Je Klant Verwacht - Take Control

Video

Heb jij een eenduidig klantbeeld en de volledige controle over je voorraad en de supply chain? Dat vereist Business en IT alignment. En een centraal platform, waar je alle informatie kunt analyseren.

ICT & Logistiek 2018

Event - 7 november 2018 | Jaarbeurs Utrecht

Tegenwoordig wordt bijna alles gedigitaliseerd in de logistieke keten. De logistieke en supply chain sector stelt zich de vraag 'hoe werk ik zo efficiënt mogelijk tegen zo laag mogelijke kosten?'