Servitization

Productiebedrijven die niet langer producten leveren, maar hun product als een dienst aanbieden, profiteren op allerlei manieren. De relaties met klanten verbeteren, de marges stijgen en de cashflow wordt stabiel en voorspelbaar
Meer informatie?
Neem contact op met onze experts

    Het omdenken van productlevering naar dienstverlening levert grote voordelen op

    Verdiep uw relatie met de klant, dat is essentieel voor succes

    Denk niet langer vanuit eigen doelstellingen, maar maak de klant het vertrekpunt

    Servitization is in opkomst. Geleidelijk besluiten steeds meer productiebedrijven om hun producten, of een deel daarvan, op abonnementsbasis aan te bieden in combinatie met advies en onderhoud. Een groeiend aantal productiebedrijven levert behalve producten ook diensten zoals service, financiering en advies. Soms kiezen bedrijven er zelfs voor om hun hele model om te gooien en hun product volledig ‘As a Service’ aan te bieden. Zoals de lampenfabrikant die niet langer lampen verkoopt, maar licht. Of de maker van vliegtuigmotoren die geen straalmotoren meer verkoopt, maar vlieguren.

    Meer omzet en betere relaties

    Het omdenken van productlevering naar dienstverlening kan grote voordelen opleveren. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die deze switch maken hun omzet zien stijgen, net als hun marges. Daarnaast verdiepen ze de relatie met de klant. Dat laatste is essentieel voor het succes. Voor productiebedrijven die geen producten maar diensten verkopen, is de klantrelatie immers goud waard. Hoe langer een klant enthousiast het product af blijft nemen, hoe meer omzet zo’n klant genereert. De focus verschuift van de transactie naar relatie. Het resultaat is een stabiele, langdurige inkomstenstroom.

    Hoe zet u de eerste stap?

    Omdat de focus verschuift van total cost of ownership (TCO) naar totale klantontzorging (TKO) moeten bedrijven anders gaan denken. Totale klantontzorging begint met outside-in denken. Denk niet langer vanuit eigen doelstellingen, maar maak de klant het vertrekpunt. Wie is die klant, waar is hij of zij mee bezig, waar worstelt hij of zij mee en hoe kunt u hem of haar het beste helpen? Sluit de dienstverlening hierop aan en laat uw organisatiedoelstellingen hierbij aansluiten. Vervolgens is het zaak om ook daadwerkelijk in ‘as a Service’ te gaan denken. Welke producten zou u als dienst aan kunnen bieden? Ons belangrijkste advies: begin klein. U kunt niet in één keer overstappen.

    Aandacht voor service

    Aan de ‘achterkant’ van uw bedrijf heeft servitization veel impact. De omzet uit service is in de regel bij de meeste productiebedrijven heel beperkt, net als de aandacht voor dit onderwerp. Servitization echter, vereist een gestroomlijnd serviceapparaat. Net als diepgaande inzichten over de manier waarop uw product gebruikt wordt door uw afnemers zodat u uw productieprocessen en uw dienstverlening hier helemaal op kunt afstemmen. Digitale ontwikkelingen zoals big data, digital twins, predictive maintenance en IoT kunnen u hier op allerlei manieren bij helpen.

    Aan de slag met Servitization

    Wilt u aan de slag met nieuwe serviceconcepten? Wilt u overstappen van een productie-georiënteerde naar een meer service-georiënteerde organisatie? Dan helpen wij u graag bij het zetten van de juiste stappen. Ctac helpt productiebedrijven om meer focus op hun klanten te leggen en de customer experience een boost geven. Van inspiratie en het verkennen van de mogelijkheden tot de introductie en ondersteuning van nieuwe processen.

    MIS GEEN ENKELE CTAC UPDATE

    Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief