Servitization

Verbeter je omzet én je klantrelaties: maak de stap van een productie-georiënteerd naar een service-georiënteerd bedrijf.
Meer informatie?
Neem contact op met onze experts

Verander je focus van productie naar service met behulp van deskundige ondersteuning

Realiseer een stabiele, langdurige inkomstenstroom dankzij intensieve klantrelaties

Implementeer digitale oplossingen zoals predictive maintenance voor een gestroomlijnd serviceproces

Servitization: succesvol van productie-georiënteerd naar service-georiënteerd

Steeds meer productiebedrijven leveren niet langer producten, maar bieden hun product als een dienst aan. Servitization is een flinke uitdaging voor een productiebedrijf. Hoe zorg je voor een soepele overgang van een productie-georiënteerde naar een meer service-georiënteerde organisatie?

Van producten naar diensten

Steeds meer productiebedrijven besluiten om hun producten, of een deel daarvan, op abonnementsbasis aan te bieden in combinatie met advies en onderhoud. Een groeiend aantal productiebedrijven levert behalve producten ook diensten zoals service, financiering en advies. Soms kiezen bedrijven er zelfs voor om hun hele model om te gooien en hun product volledig ‘As a Service’ aan te bieden. Zoals de lampenfabrikant die niet langer lampen verkoopt, maar licht. Of de maker van vliegtuigmotoren die geen straalmotoren meer verkoopt, maar vlieguren.

Voordelen van servitization: meer omzet en betere relaties

Het omdenken van productlevering naar dienstverlening kan grote voordelen opleveren. Je kunt omzet zien stijgen, net als je marges. Daarnaast verdiep je de relatie met je klanten. Dat laatste is essentieel voor het succes. Voor productiebedrijven die geen producten maar diensten verkopen, is de klantrelatie immers goud waard. Hoe langer een klant enthousiast het product af blijft nemen, hoe meer omzet zo’n klant genereert. De focus verschuift van de transactie naar relatie. Het resultaat is een stabiele, langdurige inkomstenstroom.

Hoe zet je de eerste stap?

Totale klantontzorging begint met outside-in denken. Denk niet langer vanuit eigen doelstellingen, maar maak de klant het vertrekpunt. Wie is die klant, waar is hij of zij mee bezig, waar worstelt hij of zij mee en hoe kun je hem of haar het beste helpen? Sluit je dienstverlening daarop aan en laat jouw organisatiedoelstellingen daarbij aansluiten. Vervolgens is het zaak om ook daadwerkelijk in ‘as a Service’ te gaan denken. Welke producten zou je als dienst aan kunnen bieden? Ons belangrijkste advies: begin klein. Je kunt niet in één keer overstappen.

Aandacht voor service

Aan de ‘achterkant’ van je bedrijf heeft servitization veel impact. De omzet uit service is in de regel bij de meeste productiebedrijven heel beperkt, net als de aandacht voor dit onderwerp. Servitization echter, vereist een gestroomlijnd serviceproces. Net als diepgaande inzichten over de manier waarop jouw product gebruikt wordt door je afnemers zodat je jouw productieprocessen en je dienstverlening daar helemaal op kunt afstemmen. Digitale ontwikkelingen zoals big data, digital twins, predictive maintenance en IoT kunnen je daar op allerlei manieren bij helpen.

Wil je aan de slag met nieuwe serviceconcepten? Wil je overstappen van een productie-georiënteerde naar een meer service-georiënteerde organisatie? Ctac helpt productiebedrijven om meer focus op hun klanten te leggen en de customer experience een boost geven. Van inspiratie en het verkennen van de mogelijkheden tot de introductie en ondersteuning van nieuwe processen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

MIS GEEN ENKELE CTAC UPDATE

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief