Extra functionaliteit achter de schermen

In deze videoserie vragen we onze consultants naar klantoplossingen die ze hebben gerealiseerd waar ze trots op zijn. Sven Robbens, Senior SAP Consultant, vertelt in deze video meer over extra functionaliteit achter de schermen van SAP.

Sven, wat was de uitdaging van je klant?

Onze klant produceert op maat gemaakte artikelen die bestaan uit diverse onderdelen en grondstoffen. Afhankelijk van de beschikbaarheid op de markt, kunnen we kleine wijzigingen aanbrengen aan het eindproduct, zelfs als de eindklant hetzelfde eindproduct verwacht. Met andere woorden: de klant wil de artikelen kunnen aanpassen zonder dat de eindklant het merkt. De uitdaging was om dit proces volledig beheersbaar te maken voor onze klant, terwijl het voor hun eindklant vrijwel onmerkbaar zou blijven.

Wat was de oplossing die je implementeerde?

Hoewel SAP al enkele oplossingen bood, wilde ons klant meer flexibiliteit. We hebben de kernfunctionaliteit van SAP ongemoeid gelaten en aanvullend mechanismen ontwikkeld om deze artikelwisseling te faciliteren. Dit proces omvat meerdere stappen en bijhorende Fiori apps.

  1. Inschatting
    Bij de start kan onze klant nu een inschatting maken vanaf welk moment en met welke hoeveelheid hij de wisseling wil uitvoeren.
  2. Wisseling
    De wisseling wordt dan doorgevoerd, waarbij de software zelf bepaalt welk artikel aan welke klant wordt geleverd en op welk moment.
  3. Volgen
    Tijdens de overgangsperiode tussen wissels kunnen leveringen van zowel het uit te faseren artikel als het nieuwe artikel worden gevolgd en aangepast met behulp van een opvolg-app.
  4. Controle
    Deze app kan ook controleren of alle voorraad van het uit te faseren artikel volledig is uitgeleverd en eventueel nog kleine aanpassingen doorvoeren.

In totaal hebben we vier aanvullende apps ontwikkeld om dit proces te activeren, te volgen en af te ronden. Achter de schermen wordt dit systeem toegepast op verschillende bestelmethodes, zoals EDI, Excel-voorspellingen van klanten en handmatig ingevoerde verkooporders. Hun eindklant merkt hier nauwelijks iets van, omdat het eindproduct voor hen steeds hetzelfde blijft.

Met SAP S/4HANA vooroplopen in jouw branche

Iedere dag is anders in jouw organisatie. Klantwensen veranderen non-stop, bedrijfsprocessen vragen continue afstemming en ingrijpende wereldgebeurtenissen kunnen ieder moment jouw organisatie beïnvloeden. Om die dynamiek de baas te blijven, moet jouw organisatie wendbaar en veerkrachtig zijn.

Meer informatie over SAP S/HANA

Wat was het resultaat van deze oplossing?

Dankzij de extra functionaliteit van de artikelwisseling kan de klant nu elk uitgeleverd artikel binnen dit proces beheren. Bovendien kan hij profiteren van de SAP mogelijkheden om elke variant van het artikel als een op zichzelf staand product te beschouwen. Onze klant kan vervolgens alle beschikbare detailanalyses uitvoeren op elk van deze productvarianten.

 

Meer weten over hoe onze oplossingen jouw bedrijf kunnen helpen?

We staan klaar om onze expertise met je te delen en te bespreken hoe we jouw specifieke behoeften kunnen aanpakken en verbeteren. Samen kunnen we kijken hoe onze ervaring en oplossingen jouw bedrijf kunnen helpen.

Kom in contact met Sven.

Verder lezen?

Deel deze pagina

Altijd op de hoogte van de laatste trends binnen de IT

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.