Aan de slag met data science: hoe leg je de basis?

13 juli 2022
Data & Analytics
4 min leestijd

Aan de slag met data science: hoe leg je de basis?

13 juli 2022

Data science biedt kansen om bedrijfsprocessen te optimaliseren, om klanten persoonlijker van dienst te zijn en om nog beter te sturen op een maximaal bedrijfsresultaat. Maar hoe pak je dat aan? En wat zijn valkuilen? In de derde editie van onze maandelijkse online talkshow Ctalk besprak host Fabienne de Vries de belangrijkste ins en outs met drie experts.

> Kijk Ctalk terug

Data wordt weleens het nieuwe goud genoemd. Als je genoeg data hebt en de juiste analyses uitvoert, dan liggen de mogelijkheden voor het oprapen. Voor veel bedrijven is deze belofte een reden om hier werk van te maken. Waar moet je rekening mee houden?

Bezint eer ge begint
Marc Bongers is Director of Marketing & Data Intelligence bij New Skool Media, bekend van bladen als EW, KIJK en Formule 1. Zijn organisatie werkt al langer succesvol met data. Zo kunnen ze op basis van algoritmen en bijbehorende modellen heel nauwkeurig voorspellen hoe groot de kans is dat iemand een abonnement opzegt. “Dat is bijvoorbeeld interessante informatie voor de klantenservice”, zo legt hij uit. “Het geeft hen tools in handen om het gesprek te sturen op een zo optimaal mogelijke uitkomst voor het bedrijf.” Maar hoe komen zij daar? “Het belangrijkste is: bezint eer ge begint. Bedenk vooraf wat je gaat doen, en vooral ook: waarom.

Zorg voor een stevig fundament
Marko Lubina, Consultant Business Intelligence bij Ctac, ziet in de praktijk dat bedrijven vaak meteen in het diepe springen, nog voordat een goede basis is gelegd. “In de datawereld is een bekend spreekwoord: ‘garbage in, garbage out’. Als je data niet goed op orde is, dan is je voorspelling ook niet goed. Het is belangrijk eerst te focussen op een goed fundament. Weet hoe je data moet opslaan, hoe je het uitvraagt en hoe je het verplaatst naar een ander systeem. Er zijn heel veel punten in de ‘data supply chain’ waar ruis kan optreden.

Met kleine stapjes naar grote successen
Is eenmaal helder wat je wil met data en staat de basis, begin dan het liefst met één voet op het rempedaal, aldus Bongers. “Wil je data succesvol inzetten, start dan met kleine stapjes en concrete doelen. Anders wordt het een veel te groot project. Het voordeel daarvan is dat je makkelijker kunt bijsturen. Daarnaast is de investering te overzien en helpen die kleine successen om de rest van de organisatie enthousiast te krijgen.” Dat laatste is enorm belangrijk volgens Jerom Theunissen, Consultant Data & Analytics bij Ctac. “Wij adviseren om de business meteen bij dit soort projecten te betrekken. Zo krijgen wij als consultants meteen kennis uit de eerste hand én het zorgt voor betere adoptie in een later stadium.” Bongers beaamt het belang van de business betrekken: “Zorg ervoor dat je management mee is, en dat er iemand is die de kar in de organisatie trekt. Iemand die echt voor deze ontwikkelingen staat.

De investering waard
Is data die beloofde pot met goud? Volgens de tafelgasten is het antwoord ‘ja’, mits je het vanaf dag één goed opzet. Met een degelijke datainfrastructuur, een heldere strategie en een management en team dat mee wil en kan in de plannen. Theunissen: “Je moet durven om met data science aan de slag te gaan. Maar weet dat het ook veel tijd en energie kost om die verkenning door te gaan.” Bongers van New Skool Media verwoordt het als volgt: “Om het goud te kunnen delven, moet je eerst investeren. Maar het is die investering absoluut waard.

Meer weten over wat data science inhoudt en hoe je tot een goede datastrategie komt? Bekijk de aflevering van Ctalk.

Deel deze pagina

MIS GEEN ENKELE CTAC UPDATE

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief