Contact

x

5 tips om alles uit je PIM-platform te halen

Een productinformatiemanagementsysteem (PIM) is zoveel meer dan een verzamelplaats voor productinformatie. Het kan de verbindende factor zijn tussen je interne afdelingen en al je verkoopkanalen. Maar niet iedere organisatie haalt er het maximale uit. Hoe haal je meer uit jouw PIM-platform? Onze Customer Experience expert Sjoerd Bohnen geeft vijf tips.

Productinformatiemanagement is bij veel organisaties nog in ontwikkeling. Misschien ben je nog op zoek naar een PIM-platform? Of heb je al een PIM-systeem, maar dient dat nog enkel als opslagplaats voor je productinformatie. Of je marketingafdeling maakt al gebruik van PIM, maar je wilt dat de rest van je organisatie er ook gebruik van gaat maken. In welke situatie je je ook bevindt, het is goed dat je de mogelijkheden van PIM onderzoekt. Goed productinformatiemanagement is namelijk onmisbaar voor de vindbaarheid en verkoop van je producten.
 

Maak productinformatie vindbaar, uitwisselbaar en up-to-date

Organisaties die hun informatievoorziening niet op orde hebben, kampen met onvolledige productinformatie waarbij belangrijke kenmerken ontbreken. Catalogussen die niet up-to-date zijn of veel tijd kosten om te maken. Productinformatie die afwijkt van standaarden, zoals ETIM of GS1. Of informatie die versnipperd is opgeslagen in verschillende applicaties, waardoor informatie uitwisselen met collega’s of partners tijdrovend is.  Zorg daarom dat je jouw productinformatiemanagement goed op orde hebt, dan voorkom je deze problemen. Hoe? Dat leg ik je uit.

1. Welke informatie wil jouw klant?

Onderzoek eerst aan welke productinformatie jouw klanten écht behoefte hebben. Welke informatie hebben zij nodig om een aankoop te doen? Als je dat weet, kun je ervoor zorgen dat klanten relevante informatie op het juiste moment en op de juiste plek inzien. En voorkom je dat je irrelevante informatie onderhoudt.
 
Een voorbeeld van hoe je de informatiebehoefte van klanten onderzoekt, is het onderzoeken van zoek- en klikgedrag op je digitale kanalen. Maar bijvoorbeeld ook het analyseren van retourinformatie. Waarom sturen klanten je producten terug? Misschien blijken bijvoorbeeld de maten van de schoenen die je verkoopt anders uit te vallen. Als je dat weet, kun je jouw PIM verrijken met die belangrijke informatie. Van daaruit kun je een melding over de afwijkende maten meesturen naar je kanalen, zodat je minder retouren krijgt en kosten bespaart.

2. Maak datakwaliteit meetbaar

Wanneer is je productdata klaar om naar je informatie- en verkoopkanalen te sturen? En hoe vertaal je productaanpassingen vanuit R&D snel naar al je kanalen? Daarvoor moet je allereerst de compleetheid en kwaliteit van je productinformatie meetbaar maken. Identificeer aan welke kwaliteitsnormen je productinformatie moet voldoen voordat je deze uitwisselbaar maakt. Hoe beter je de kwaliteit van je data-invoer waarborgt, hoe beter je productsheets, catalogi en webshopitems worden.

3. Stel een workflow op

Als je weet waar je productinformatie aan moet voldoen, bepaal je vervolgens wie verantwoordelijk is voor het aanleveren van specifieke gegevens. Dat doe je stapsgewijs. Zorg bijvoorbeeld dat Product Development technische kenmerken invult. Een productmanager de gebruikershandleiding kan schrijven. Je fotograaf productdetailfoto’s maakt en bijsluit. En Marketing aan de slag kan met de productbeschrijving, het verpakkingsdesign, een productdatasheet en reclame-uitingen. Al deze afdelingen hebben profijt van compleet en accuraat productinformatiemanagement. Via een overzichtelijke, gestroomlijnde workflow met gedeelde verantwoordelijkheden zorg je voor breed draagvlak voor PIM in je organisatie.

4. Volg branchestandaarden

Je wilt natuurlijk dat klanten je producten zo gemakkelijk mogelijk vinden. Gebruik daarom de terminologie die de rest van je keten of branche ook gebruikt. Die afspraken zijn vastgelegd in classificatiestandaarden, zoals ETIM voor de installatie-, bouw- en maritieme sector, en GS1 voor onder andere de retailbranche. Door standaarden te volgen, kunnen klanten jouw producten vinden met de bewoordingen die ze gewend zijn. Bovendien is informatie beter uitwisselbaar tussen je diverse tools, systemen en datapools omdat de terminologie overal hetzelfde is. De waterbesparingsfunctie van je douchekraan kan bijvoorbeeld ‘ecomodus’, ‘groenfunctie’, ‘begrenzer’ of ‘waterbespaarfunctie’ heten. Door in de hele sanitairbranche dezelfde term te gebruiken, behouden potentiële klanten het overzicht en vinden ze sneller de kraan die ze willen. Een PIM-platform met bijvoorbeeld een ETIM-extensie helpt je informatie in te voeren volgens classificatiestandaarden. 

5. PIM is niet alleen voor de marketingafdeling

De voorgaande tips maken duidelijk dat een goed ingericht PIM-platform niet alleen voordelig is voor de marketingafdeling, maar voor de gehele interne organisatie en externe stakeholders. Zorg daarom dat zoveel mogelijk mensen in je organisatie bekend zijn met productinformatiemanagement en deze discipline serieus nemen. Hoe meer medewerkers PIM omarmen, hoe beter je platform functioneert en hoe meer collega’s de technologie daadwerkelijk adopteren. Van inkoop en development tot je warehouse en marketing.

De voordelen van PIM

Deze vijf tips helpen je meer uit je PIM-platform te halen. Voer je de tips op een goede manier uit, dan breng je productinformatie - die nu nog versnipperd en verspreid is door je organisatie - samen op een eenvoudig te beheren centraal punt. Je data is altijd volledig en voldoet aan de classificatiestandaarden van de markt. Data die je wijzigt in je PIM-platform wordt automatisch overgenomen op je informatie- en verkoopkanalen. En bovenal: klanten vinden én kopen jouw producten gemakkelijker.
 
Wil je meer weten over de mogelijkheden van PIM voor jouw organisatie? Bekijk dan onze informatiepagina of neem contact met mij op via sjoerd.bohnen@ctac.nl of +31 6 289 078 08