Contact

x

Onze 5 ontdekkingen tijdens NRF 2020: retail’s grootste techbeurs

5 februari 2020, Retail, 5 min leestijd

Als retailspecialist is er één beurs in het jaar die je niet mag missen: de Retail Week in New York, georganiseerd door de Amerikaanse National Retail Foundation. Wij brachten een bezoek aan ‘Retail’s big show’ en kwamen thuis vol inspiratie. In dit blog delen we onze ervaringen met jou.
 
De NRF Retail Week is de eerste techbeurs van het jaar die zich speciaal richt op retail. Je ziet er de nieuwste technologische ontwikkelingen op de beurs en toegepaste innovaties in de praktijk. Tijdens de NRF organiseert Ctac ieder jaar een inspiratiereis naar New York. Met  retailpartners HP, Epson, Honeywell, Newland, Aruba en Duranmatic bezoeken we niet alleen de beurs, maar we gaan ook op zoek naar retailinnovaties in de winkels van The Big Apple. Onze ontdekkingen hebben we onderverdeeld in vijf thema’s:

1. Personalisatie

Wat nog maar eens bevestigd werd tijdens ons bezoek aan New York is dat de tijden van een standaardassortiment voorbij zijn. Personalisatie wordt alsmaar verder doorgevoerd. De Nike Store lijkt bijvoorbeeld meer op een designstudio - waar je zelf jouw sneaker helemaal op jouw manier kunt ontwerpen - dan op een klassieke schoenenwinkel.

nrf_500x350.jpg
De flagshipstore van NIKE waar personaliseren en visualiseren voorop staan.

 

In de SAP-stand op NRF zagen we bijvoorbeeld ook een webstore die het productassortiment realtime aanpast op basis van je kijkgedrag. De eyetracker in het beeldscherm volgt je oogbewegingen. Gaat je aandacht uit naar broeken en rode schoenen? Dan laat het systeem je vervolgens meer broeken of rode schoenen zien. Zo krijg je een volledig gepersonaliseerde online winkelervaring.

 

nrf_sapstand.jpg
Bij de SAP-stand bepalen je oogbewegingen wat je in de webshop te zien krijgt.

2. Visualisatie

Een tweede opvallende trend is het gebruik van visualisaties om fysieke producten aantrekkelijker te maken voor shoppers. Zoals in de Lego Store: je loopt met je doos Lego naar een beeldscherm en de Lego komt tot leven. Je ziet bijvoorbeeld je Lego-autootje gebouwd worden en rondracen boven de doos. Zo wordt het product aantrekkelijker voor de koper. Bij de eerdergenoemde Nike Store zagen we bijvoorbeeld ook beamers in actie om personalisaties door te voeren. Jouw aanpassingen worden geprojecteerd op witte sneakers, zodat je ziet hoe jouw customized schoen eruit komt te zien.
 

Personaliseer je eigen Nike Sneaker.

 

In de Lego Store komt je Lego-bouwwerk al tot leven voor je het in elkaar hebt gezet.

3. Kassaloos

Een derde thema dat we herhaaldelijk spotten is het verdwijnen van de traditionele kassa. We zagen veel vormen van self check-out. Ook daarvoor is de Nike Store een goed voorbeeld. Met behulp van de Nike app scan je zelf met je telefoon je gekozen product en reken je direct af. Zo hoef je niet meer in de rij bij de kassa te staan. Andere winkels hebben überhaupt geen voorraad meer in de winkel. Dit zijn simpelweg sample stores, met alleen maar showmodellen. Zoals de Apple Store. Je kijkt in de winkel wat je wilt hebben en laat je adviseren. Heb je een keuze gemaakt? Dan plaats je een bestelling en betaal je in de winkel. Je product wordt vervolgens binnen twee dagen thuisbezorgd vanuit een distributiecentrum.
 
Een stap verder gaat de Amazon Go winkel, een to-go winkel voor levensmiddelen. Terwijl je door het toegangspoortje de winkel binnenloopt scan je de QR-code in je Amazon Go app op je telefoon. Je pakt wat je wilt hebben uit de schappen en loopt vervolgens de winkel uit. Camera’s hebben ondertussen jouw gedrag gemonitord en zodra je buiten staat ontvang je het bonnetje op je telefoon en heb je betaald via je creditcardgegevens die gekoppeld zijn aan de app. Volledig kassaloos.

amazongo.jpg
Bij Amazon Go hoef je je producten niet te scannen en niet langs een kassa.

4. Assisted sales

Daarnaast zagen we dat winkels er nog steeds alles aan doen om klanten te helpen bij hun aankoop. Maar daar hebben retailers weer nieuwe manieren voor gevonden. Zoals bij de Amazon winkel. Daar hebben ze zogenaamde ‘Amazon 4-star’-secties. Je vindt er alleen maar producten die webwinkelklanten van Amazon met vier sterren of hoger beoordeeld hebben. Een geweldige manier om de kracht van Amazons online community te gebruiken in hun fysieke winkels.
 
Een andere assisted salesoplossing die we zagen, was een nieuwe toepassing van digitale schapskaartjes. In dit geval leiden ze de klant door de winkel door op te lichten. Bijvoorbeeld als de klant het product van tevoren op zijn boodschappenlijstje in de app van de winkel heeft gezet. Of als het product een persoonlijke aanbieding is voor de klant.
 

amazon_luxury.jpg

In dit Amazon-schap vind je enkel viersterren producten.

5. Totaalbelevingen

Tot slot is New York natuurlijk het epicentrum van de klantbeleving. Dat bevestigde bijvoorbeeld Eataly. Een winkel op Fifth Avenue die zo ontworpen is dat je je er op een Italiaanse markt waant. Er zijn cafés, marktstalletjes, restaurants en een kookschool. Je kunt er uiteten, een drankje drinken, boodschappen doen of een kookcursus volgen. Allemaal onder één dak.
 
En ook Starbucks liet zien dat een koffietentje veel meer kan zijn dan alleen een toonbank met een koffiezetapparaat. We bezochten The New York Roastery. Een prominent Starbucksfiliaal dat een koffiecorner, to-go balie, loungesectie én de koffiebranderij huisvest. Zo creëert Starbucks een complete beleving rondom hun koffiemerk. Voor ieder wat wils.
 
Het aanbieden van zulke totaalbelevingen kan een oplossing zijn voor de leegstand van veel winkelpanden in Nederlandse stadscentra. Door shoppen te combineren met horecafaciliteiten, wordt winkelen meer een sociale activiteit. Zoals een wijntje drinken terwijl je een nieuw jurkje uitkiest.
 

eataly_starbucks.jpg

Links: In de markthal van Eataly waan je je in een authentiek Italiaans dorpje.

Rechts: De Starbucks-Flagship store is afhaalpunt, loungebar en koffiebranderij in één.

Tot zover de vijf thema’s van onze inspiratiereis naar NRF’s Retail Week in New York. We zagen dat retailers er steeds beter in slagen om online en offline belevingen optimaal op elkaar te laten aansluiten.

Wil jij eens praten over welke mogelijkheden nu al binnen handbereik zijn voor jouw retailbedrijf? Neem dan contact met ons op. Wij delen graag onze ervaringen met je.