Contact

x

SAP Analytics Designer Hackathon - Hoe de verkoop van Coca-Cola optimaliseren?

October 4 2019, 2 min leestijd

Twee maanden geleden hebben wij bij Ctac de koppen bijeengestoken om uit te vinden wat de beste businesscase zou zijn voor de SAP Analytics Designer Hackathon. De oplossing die uit de bus kwam, is de Shelf Profit Analyser – onder de tag: “Hoe de verkoop van Coca-Cola optimaliseren?”   

In onze applicatie hebben wij de wetenschap achter productplaatsing verwerkt. De kennis met betrekking tot het optimaliseren van de schapindeling is bijzonder complex. Deze hangt af van meerdere factoren. En hoewel er veel professionele oplossingen zijn voor de optimalisering van de schapindeling, zijn er maar weinig hulpmiddelen die de efficiëntie ervan meten en de optimale schapmarge analyseren. Precies daarvoor hebben wij nu een oplossing uitgewerkt. U vindt de businesscase daarvan hier

Onze applicatie tilt het inzicht naar een hoger niveau door specifieke winkelgegevens te verstrekken naast gegevens van gelijkwaardige winkels van de onderneming. De applicatie toont ook de indeling van de schappen in verschillende winkels. Ze brengt de kracht van analytics naar de beslissers die dicht bij de winkelvloer staan. De winkeladviseur en winkelmanager kunnen samen de schappen analyseren en hun streefcijfers voor verkoop vastleggen. De Analytics Designer is een waardevolle, complete oplossing die helpt om een volledige procesflow te creëren, logisch in te zoomen op de zaken en diverse filters toe te passen. 

Ons verhaal gaat over Tom de winkeladviseur die de marge voor ‘Coca-Cola’ in de winkel van Tilburg moet vergroten. Om de winst op Coca-Cola te maximaliseren, moet Tom deze winkel analyseren op basis van de gegevens van de betreffende winkelcluster (locatie, demografie, omvang, omzet). 



Daarna gaat Tom een niveau dieper. Op de Analyse-pagina kan hij de subcategorie Coca-Cola vergelijken met andere subcategorieën van dezelfde categorie (water, energydrinks, limonades) om een beeld te krijgen van de evolutie van de verkoop van Coca-Cola in de afgelopen maand.

Hij ziet meteen de verkooptrend per categorie en kan die toetsen aan diverse KPI’s als actuele verkoopcijfers vs. streefcijfers, gemiddelde omzet en winkeloppervlakte. 

Wij hebben er ook voor gezorgd dat Tom zijn verkoop kan vergelijken met de best presterende winkel binnen de categorie.




Op de Shelf Analyser-pagina kan Tom de verschillende producten op het schap vergelijken op basis van de productmix, de verkochte hoeveelheid en de omzet ervan. Met de schapinformatie en inzichtelijke grafieken kan Tom de verkoop van zijn schap analyseren aan de hand van KPI’s zoals verkochte hoeveelheid, omzet en marge.



Hij kan die inzichten vervolgens gebruiken in de Margin Simulation, waar hij zijn streefcijfers voor de komende maand kan bijstellen. Deze simulatie kan later worden gebruikt op de Shelf Analyser-pagina om de mogelijke schapwinst te bepalen en de marge te optimaliseren.



Wij hebben een procesflow ingebouwd waarmee men de verkoop van een productsubcategorie kan evalueren op basis van de winkelcluster, concurrerende categorieën en de productmix van het schap. Met deze gecombineerde analyse krijgen de winkeladviseur en de winkelmanager een goed beeld van de huidige markt- en verkooptrend, en kunnen ze hun verkooptargets voor de subcategorie aanpassen om zo veel mogelijk winst te genereren.

Ontdek er alles over en maximaliseer uw winst.