Contact

x
  • Home
  • Over Ctac
  • Blogs
  • 2018
  • 09
  • De kortste weg naar tevreden huurders? Een intuïtieve userinterface voor KCC-medewerkers van woningc

De kortste weg naar tevreden huurders? Een intuïtieve userinterface voor KCC-medewerkers!

10 september 2018, Woningcorporaties & Vastgoed, 3 min leestijd

Elke woningcorporatie streeft naar tevreden huurders. De hele corporatie werkt daar dagelijks aan: van KCC-medewerker tot directeur Bedrijfsvoering. Alles binnen de woningcorporatie moet daarom in het teken staan om dat dagelijkse doel te bereiken. Zo ook de IT-systemen waar medewerkers mee werken. Een eenvoudige, intuïtieve userinterface doet daarin wonderen. Hoe dan? Dat schets ik in dit blog.
 
Susan werkt al jaren als KCC-medewerker bij een woningcorporatie. Wanneer ze voorheen haar werk wilde doen, moest ze eerst een breed scala aan systemen openen om de juiste informatie bij elkaar te toveren. Voor zaken als gegevens van huurders, beschikbaarheid van ketenpartners en klachtenverwerking waren allemaal andere systemen nodig. Wanneer een huurder bijvoorbeeld belde over een lekkende kraan, duurde het daarom lang voordat ze hem kon helpen. Daarnaast was haar advies aan de huurder nooit optimaal, omdat ze informatie niet snel genoeg voorhanden had. 

Tevreden huurders? Een goede userinterface maakt het verschil

Ik sprak Susan laatst, terwijl ik op bezoek was bij een klant. En ik merk dat veel medewerkers bij woningcorporaties op deze manier werken. Er zijn veel verschillende systemen, waardoor medewerkers vaak geen volledig beeld hebben en de kwaliteit van de service vaak afhankelijk is van de ervaring van medewerkers. Gelukkig kan dat makkelijker. Nu werkt Susan namelijk in één systeem met daarin alle kennis en data over huurders en ketenpartners. Dat werkt prettiger, want alle informatie is binnen twee klikken paraat. En daardoor kan ze huurders en ketenpartners efficiënter helpen en betere service leveren.

Vijf elementen van een goede userinterface

Welke elementen bepalen of een userinterface gebruiksvriendelijk is? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar een paar elementen komt overeen bij iedere gebruiker, ongeacht functie of rol binnen de woningcorporatie.
 

  1. Rolgebaseerd: elke gebruiker krijgt op het juiste moment de meest relevante informatie te zien, gebaseerd op de rol van de gebruiker.

  2. Responsive: de interface biedt een optimale gebruikservaring op alle apparaten.

  3. Eenvoudig: werken met het systeem is dankzij de interface intuïtief. Daardoor is er weinig training nodig. Daarnaast is het voor medewerkers meteen duidelijk welke taken de hoogste prioriteit hebben.

  4. Consistent: de interface biedt een herkenbare, eenduidige gebruikerservaring, ongeacht de werkzaamheden.

  5. Design: een overzichtelijk en aantrekkelijk design zorgt voor een prettige werkervaring.

Goede userinterface leidt tot efficiënte bedrijfsvoering

Een interface die aan bovenstaande elementen voldoet, draagt bij aan een efficiëntere en effectievere bedrijfsvoering. Dankzij een goede userinterface leren KCC-medewerkers sneller te werken met een nieuw systeem én is de kans op fouten kleiner. Op die manier is er minder training en support nodig vanuit de softwareleverancier. Doordat de interface op elk apparaat alleen toont wat nodig is voor een specifieke gebruiker, is er sprake van een hoge gebruikerstevredenheid. Dat verbetert tevens de relatie met huurders en ketenpartners. Binnen de woningcorporatie ontstaan efficiëntere processen, omdat de interface bijvoorbeeld taken op basis van prioriteiten aangeeft. Op deze manier worden werkzaamheden die meteen aandacht nodig hebben, direct (en vaak sneller) uitgevoerd. Tot slot, leidt een goede userinterface tot een effectievere organisatie. Voor bestuurders is stuurinformatie namelijk sneller beschikbaar en dus kunnen er betere, gegronde beslissingen worden genomen.
 
Een systeem met een gebruiksvriendelijke interface die op elk apparaat een duidelijke weergave geeft van de prioriteiten binnen de rol van een gebruiker, biedt woningcorporaties kansen. Kansen op sneller werken en efficiëntere bedrijfsvoering. En voor KCC-medewerkers als Susan biedt het de mogelijkheid om meer tevreden huurders en ketenpartners te realiseren. Elke dag weer.
 
Bezoek onze silent sessie bij stand 31 op Corporatieplein
Meer weten over het belang van intuïtieve userinterface voor woningcorporaties? Ontdek het in onze silent sessie met koptelefoons op stand 31 op Corporatieplein 2018! Geef je nu op voor deze of een van de andere silent sessies.
Meld je aan voor een silent sessie