Contact

x

Zo geef je richting aan innovatie

29 augustus 2018, Retail, Wholesale, Manufacturing, Woningcorporaties & Vastgoed, 4 min leestijd

Hoe stimuleer je innovatie in je organisatie? Onlangs maakte ik op uitnodiging van (en samen met) SAP een tour langs een aantal toonaangevende bedrijven in de Bay Area die elk op hun eigen manier richting geven aan innovatie. Het werd een inspirerende en leerzame week.

In juni van dit jaar organiseerde SAP de Innovation Tour. In het kader van deze tour bezocht ik samen met SAP en een aantal toonaangevende SAP Partners uit de EMEA regio diverse innovatieve hotspots in Silicon Valley. De reis duurde een volle week en bracht ons naar campus van de Stanford University en de kantoren van onder meer LinkedIn, Google, NVIDIA, Airbnb, Cisco en SAP zelf.

Iedereen kent deze bedrijven vanuit een verschillend perspectief. Ik was vooral benieuwd hoe mijn beeld zich verhield tot de werkelijkheid. Hoe staat het met “digital disruption” en de wereld van morgen waar iedereen het over heeft? Wat zie ik daar al van terug? Hoe ver zijn ze al? Ik raakte enorm geïnspireerd omdat ik een week lang van dichtbij mocht zien hoe innovatieve organisaties dag in dag uit gestructureerd richting geven aan creativiteit, innovatie en daarmee aan digitale disruptie overal ter wereld. En weet je wat het mooie is? Wat daar gebeurt, kunnen we hier in Europa (en bij Ctac) ook toepassen. Een paar conclusies uit mijn aantekeningenboekje wil ik graag met je delen.

Faciliteer de nieuwe generatie

Airbnb is misschien wel een van de meest disruptieve bedrijven ter wereld. Het platform voor de verhuur en boeking van privé-accommodaties verandert het gezicht van steden overal ter wereld, Amsterdam voorop. Dat doet Airbnb niet door strikt vast te houden aan ‘gewone’ werkuren en een ‘gewone’ kantoortuin. De veelal jonge werknemers - de gemiddelde leeftijd is ruim beneden de 30 - werken in een informele werkomgeving die nog het meest wegheeft van een huiskamer. Vaste werktijden? Die zijn er niet. Huisdieren? Neem maar mee. Wil je iets eten? Ga je gang in de keuken of bestel wat lekkers te eten. De losse, huiselijke, informele startup cultuur waarin die jongens en meisjes hun werk doen, is geen gemeengoed binnen de westerse wereld. Werk en privé lopen naadloos in elkaar over. Het is een heel andere manier van omgaan met je werk die past bij een nieuwe generatie werknemers. Het perfect faciliteren van die generatie is onmiskenbaar een ingrediënt van Airbnb’s succes.

Ontwerp op basis van de toekomst

NVIDIA, ontwerper en bouwer van grafische kaarten en chipsets, is technisch geweldig ver. De rekenkracht die de producten van NVIDIA faciliteren, is bijvoorbeeld een van technologische drivers achter het sociale internet in China. Binnen 0,5 milliseconden scant en herkent hun hard- en software 7000 plaatjes. De rekenkracht die NVIDIA hiervoor in stelling kan brengen, is onvoorstelbaar. Ik zag een bord met een paar modules van maximaal 1m2 dat de gezamenlijke rekenkracht van vier (4!) datacenters had. Dat bezoek maakte een schokkende valkuil zichtbaar.

Wij zijn altijd heel geneigd om ons bezig te houden met alles met wat er nu kan. De huidige technologische stand van zaken is ons uitgangspunt bij het creëren van innovatieve oplossingen voor onze klanten. Maar als je dat doet, loop je per definitie achter. NVIDIA pakt het anders aan. Zij ontwerpen op basis van wat ze verwachten dat op termijn mogelijk zal zijn. Tegen de tijd dat de technologie er daadwerkelijk is, zijn zij er helemaal klaar voor. De ontwerpen en de ideeën liggen klaar.

Creëer een startup-klimaat

Goede ideeën kunnen overal in de organisatie ontstaan. Daar kunnen ze doorgroeien of doodbloeden. Welke van de twee het wordt, hangt natuurlijk sterk af van het klimaat in je organisatie. Cisco wil voorkomen dat ideeën doodbloeden en stelt alle medewerkers in staat om nieuwe, creatieve ideeën aan te dragen. Van de beste ideeën worden projecten gemaakt. Kleine startups die ‘in’ de organisatie genesteld zijn. Binnen deze startups wordt het benodigd kapitaal verkregen vanuit privaat vermogen.

Die manier van werken geeft creatief denken de ruimte en daagt medewerkers en teams uit om ook daadwerkelijk als jonge, frisse startups te gaan denken. Een ontwikkeling waar we naar mijn inziens in Nederland veel van kunnen leren. Het is wel belangrijk dat dit soort projecten ook moet kunnen mislukken. In Nederland heerst vaak een ‘Work Hard, Don’t Fail’ mentaliteit. Bij Cisco, en eigenlijk overal de Bay Area, is het motto: ‘Try Hard, Fail Fast’.

Ctac timmert aan een innovatielab

Het was geweldig om samen met SAP op bezoek te gaan bij de meest creatieve bedrijven ter wereld, ideeën uit te wisselen met de meest innovatieve SAP Partners ter wereld en me een week lang te mogen verdiepen in de vele aspecten van innovatie. Het resultaat van dit inspiratiebad gaat geleidelijk zijn weg vinden naar de manier waarop wij in het leven staan en de wijze waarop wij richting geven aan innovatie bij onze klanten. 

Een van de manieren waarop we dat gaan doen, is door het opzetten van Innovation Labs, kleine super-innovatieve teams die aan de slag gaan met de doorontwikkeling van nieuwe, creatieve ideeën die in de organisatie ontstaan. Zo’n Innovation Lab onderzoekt ook hoe we nieuwe, baanbrekende technologie van onze partners op nieuwe, slimme manieren kunnen combineren en in kunnen zetten bij onze klanten. Voorheen deden we dit vooral projectmatig waardoor we soms de snelheid van de verandering misten.

Het is mooi om te zien dat deze werkwijze in grote lijnen overeenkomt met de Bay Area. We volgen de laatste innovaties in Silicon Valley op de voet en verbeteren accenten in de Innovation Labs voortdurend.

Wil je meer weten over de manier waarop Ctac richting geeft aan innovatie? Of ben je benieuwd naar de rest van mijn reiservaringen? Neem dan gerust contact met me op.