Contact

x

Data-DNA: beheer het goud van het digitale tijdperk

3 januari 2017, 2 min leestijd

Dagelijks stromen er grote hoeveelheden data door je organisatie. Data waar je business op draait, die inzicht geeft en zorgt dat je klanten optimaal bedient. Daarom wordt data het goud van het digitale tijdperk genoemd. Dit ‘goud’ moet correct en betrouwbaar zijn om te dienen als bruikbare grondstof. In dit blog laat ik je daarom zien hoe je met data-DNA beschikt over de tools om te excelleren in de digitale ‘gouden eeuw’.

In de zeventiende eeuw floreerde Nederland. Dat succes hadden we te danken aan een combinatie van factoren: gedetailleerde kaarten, een uitstekend georganiseerde infrastructuur, logistiek weldoordachte havens, grote en sterke schepen, innovatieve financiĆ«le constructies en sterke internationale betrekkingen. Daarnaast zat de handelsmentaliteit diep verweven in het DNA van de samenleving. Ondanks tegenslagen, veroorzaakt door bijvoorbeeld piraten en oorlogen, gingen de Nederlanders onverstoorbaar door met hun missie. We noemen die periode de ‘gouden eeuw’. 

Data-DNA

Nu is het digitale gouden tijdperk aangebroken, met verkeerd datamanagement als de moderne piraat die zorgt voor tegenspoed; te late leveringen, verkeerde productie, te lange ‘time to market’ en een inflexibel ICT-landschap. Om als organisatie succes te boeken met data, is het dus van belang dat er gestructureerd wordt omgegaan met de beschikbare data. Het opstellen van het Master Data Management DNA (data-DNA) helpt daarbij. In dit DNA leg je bijvoorbeeld vast hoe je de data gebruikt en opslaat, wie waarvoor verantwoordelijk is en wat de standaarden zijn. Als iedereen binnen de organisatie dat DNA omarmt, weet iedereen hoe jullie omgaan met datamanagement. Daardoor neemt de kwaliteit van jullie data neemt toe.

Het data-DNA bestaat uit de volgende elementen:

  • Architecture: gebruik, data-entry en opslag

  • Kwaliteit: meten van de datakwaliteit & rollen en verantwoordelijkheden

  • Standaarden: data definities, content en nauwkeurigheid

  • Deployment: change management & continue verbetering van data

  • Governance: eigenaarschap & strategisch databeleid

Continu proces

Data-DNA is geen eenmalig project, maar een continu proces. Voortdurend brengt het DNA cruciale vragen voor jouw organisatie naar boven. Hoe komt de data tot stand? Wie geeft goedkeuring en wie is in controle? Hoe verbeter je de interne (internationale) standaarden en samenwerking? Hoe verbeter je het proces met de klant als uitgangspunt? Kortom: het vastleggen van het juiste data-DNA zorgt ervoor dat je een duurzame stroom van waardevolle en betrouwbare data creƫert.

Lef

Er zijn steeds meer organisaties die door de inzet van data-DNA van hun bedrijfsdata geen risico, maar een waardevol asset hebben gemaakt. Met hun mentaliteit en onverstoorbaarheid om het juiste data-DNA te implementeren, profiteren zij maximaal van het ‘goud’ van dit digitale tijdperk. Probeer het ook, zodat je jouw piraten te snel af kunt zijn.

Staat data altijd voor goud? Nee, blijkt uit de blog "Big Data: het is niet allemaal goud dat blinkt".